Alle norske videre fra lang kvalik
Kart med veivalg Unge NTNU-studenter i Japan Alle norske kom i dag videre fra langdistanse kvalifiseringen. Jeg var kanskje den av oss som løp dårligst av oss, og ble nr 11 i mitt heat. De 15 beste fra hvert heat får løpe A-finalen fredag. Marianne Andersen vant sitt heat, mens Holger og Lars ble nr 6 i sine. Startlister, resultater og strekktider kommer fortløpende på WOC2005 online.

Da jeg kom inn var jeg litt skuffet over at jeg var et godt stykke bak, selv om jeg langt fra hadde løpt for fullt. For å ikke slite seg for mye ut til de kommende dagene løp jeg i et behegelig tempo hele veien, uten å presset på noe ekstra i bakkene. Da jeg så på strekktidene ble jeg litt oppmuntret. På 5. post lå jeg på 3. plass totalt, så åpningstempoet var ikke så ille i forhold til de andre. Men på det kommende langstrekket taper jeg hele 3 min. Det meste av tiden går nok bort på at det stedvis er svært dårlig løpbarhet på første halvdel av strekket. Taper også et drøyt minutt på å løpe sikk-sakk rundt på sti til passeringsposten. Burde fulgt den lille stien opp ryggen til veien.
Posted on 08 Aug 2005 by Øystein
VM er i gang og det er klart for lang kvalik i morgen
VM 2005, Japan I dag startet VM med mellomdistanse kvalik, mens jeg skal løpe først i morgen da det er lang kvalik. Vi starter mellom kl 9 og 10 japansk tid, så vi er ferdig lenge før dere som ligger 7 timer etter står opp. Startlister, resultater og strekktider kommer fortløpende på WOC2005 online.
Posted on 07 Aug 2005 by Øystein
God følelse på siste hardøkt før VM
Man blir utrolig svett av å løpe i Japan I går hadde vi som skal starte VM med langdistanse kvalik på mandag siste hardøkt før det. Lars Skjeset og jeg løp intervaller på flat gressplen langs elven som går gjennom Toyota. 5 x 3 min, med 2 min pause. Økten gikk fint, jeg og Lars holdt jevn god fart på alle intervallene. Jeg drakk ingen ting under økten, men følte likevel det gikk greit til tross for trykkende hete. Etter pausene var det nesten deilig å begynne å løpe igjen da man fikk mer avkjølingen av vinden.

Etter økten var vi stort sett i ro på hotellet, der vi spiste lunsj, så film og slappet av med andre ting. Siden vi kom hit har vi vært mye ute om dagene for å aklimatisere oss varmen og luftfuktigheten. Men etter en hardøkt, og nå som løpene nærmer seg, er det viktig å restituere seg godt så man går inn i VM uken med fullt overskudd. Jeg var også en tur på Elecronic Super Store rett over gaten og kjøpte meg en iPod shuffle mp3-spiller til 2/3 av prisen hjemme. De har også billige digital-kameraer, og bl.a. godt utvalg av massasjestoler.
0 Comments
Posted on 06 Aug 2005 by Øystein
Hurtig-tog-tur til Tokyo i går og sprint-trening i dag
Den norske troppen foran ambassaden i Tokyo I går var de fleste av oss i Tokyo. Vi tok T-bane fra Toyota til Nagoya, og så Shinkansen videre til Tokyo. Shinkansen er et tog som går i 270 km/t, så strekningen gikk unna på 1.40. Hovedmålet med turen var å besøke den norske ambassaden. Der fikk vi servert mat og info om Japan generelt og norges forbindelser til Japan. Det var også noen representanter fra Toyota Motors der som fikk en presentason av orientering og micro-o. Vi fikk også avkjølt oss i basenget bak huset.
Posted on 04 Aug 2005 by Øystein
Godt i gang med treningen og inne på kartene i Japan
VM 2005, Japan Nå har vi kommet godt i gang med treningen her. I går løp jeg model event for langdistansen, på et kart rett over gaten for der lang og stafett skal gå under VM. Vi trente også på det kartet i fjor høst, og det var like bratt nå som da. Den hvite skogen var stort sett ganske fin, med unntak av endel bregner og annen undervegetasjon. Der det var grønt på kartet var det derimot svært frodig. Å finne gode rundt-veivalg med fin løpbarhet er nøkkelen til suksess.
Posted on 02 Aug 2005 by Øystein
Omvisning på Toyota-fabrikken
Bilde fra Toyota I formiddag var vi på omvisning på Toyota-fabrikken som ligger rett over gaten til hotellet der vi bor. Det var utrolig hvor effektivt og strukturert de jobbet langs samlebåndene. Her var det litt annen arbeidsiver enn hos norske arbeidere;-) I løpet av dagen er det to skift, hvert på 9 timer. Annen hver time har arbeiderene 10 min pause der de bytter hvilket produksjonsledd de jobber med. Vi bor i Toyota City, som het noe annet og var et lite sted før Toyota begynnte å vokse seg store. Av de drøye 300.000 som bor i byen jobber 67.000 på Toyota-fabrikken.

Jeg har nå lagt ut de første bildene fra Japan, og bildegalleriet kommer til å bli oppdatert med ujevne mellomrom mens vi er her.
0 Comments
Posted on 01 Aug 2005 by Øystein
På plass i Toyota City og inne i Japan-modus
VM 2005, Japan Vi har nå vært i Japan i drøye to døgn. I går hadde vi første økt i skogen. Jeg og Lars løp en time fritt rundt på kart uten noen løype. Som det har vært fokusert mye på, er terrenget svært kuppert. Vi fulgte stort sett åsrygger og stier for at det ikke skulle bli alt for tungt, og at vi skulle få løpt litt og ikke bare gå og trasket i de bratte bakkene.
Posted on 01 Aug 2005 by Øystein
Fremme i Japan etter en slitsom reise
VM 2005, Japan Vi landet i morges (japansk tid) på Nagoya flyplass. Etter masse venting på flyplassen, kjøring til Toyota City, og mer venting på hotellet fikk vi tilslutt rom til alle sammen. Etter det spiste vi lunsj, slappet litt av, trente lett og har nå spist middag.
Posted on 30 Jul 2005 by Øystein
Klart for avreise til VM i Japan
VM 2005, Japan I morgen tidlig setter vi oss på flyet mot Japan, og er framme lørdag morgen japansk tid. Japan ligger 7 timer foran Norge, så løpene våre vil gå før dere hjemme står opp. Løpene starter med første kvalik 7. august, så vi har en drøy uke på oss til gjøre de siste forberedelsene og venne oss til tidsforskjellen og varmen.
Posted on 28 Jul 2005 by Øystein
Route-choice analysis of the NOC-sprint in Brevik
NOC 2005, Notodden Map from the sprint In the end of May, I won the sprint at the Open Nordic Championship at Notodden in Norway. After the race I was asked by Jan Skricka in Orienteering Today to write about the race, and what I think is important in sprint-orienteering. Here is the article I wrote and which was printed in the last issue of Orienteering Today. If you don't subscribe yet, I will recommend you to do it now. It's a great magazine, and you can subscribe online and pay with Visa-card or through your national agent.
Posted on 27 Jul 2005 by Øystein

<< Previous 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 Next >>