Fjelltur til toppen av Trollveggen og Innerdalstårnet
Utikten fra toppen av Trollveggen Innerdalstårnet sett fra Innerdalen Forrige helg var det Midt-Norsk Mesterskap på Berkåk. Jeg sprang bare søndagens stafett, så derfor passet det fint å bli med Wings trener Per Arne Troset på fjelltur noen dager før det. Vi dro fra Tondheim torsdag ettermiddag, og valgte å kjøre mot Nord-Møre, da det var meldt fint vær der. Vi fikk to fine turer til toppen av Trollveggen og Innerdalstårnet, før vi avsluttet en vellykket helg med MNM Stafett.
Posted on 03 Sep 2005 by Øystein
Stafett-seier i Midt-Norsk Mesterskap ved Berkåk
Wings vinnerlag med Ola Berger, Stig Alvestad og meg. Foto: Grete Berge Owren, Sp.kl. Freidig Kart med veivalg Freidig arrangerte i dag Midt-Norsk Mesterskap i stafett på NM-kartet fra 2003 på Garli ved Berkåk. Stig Alvestad, som vant i går, løp en god første-etappe, og kom inn til veksling i tetklyngen sammen med juniorverdensmester Olav Lundanes og NTNUIs Runar Emberland Lien. På andre etappe dro Ola Berger og NTNUIs Even Lillemo ytterliger fra øvrige lag, selv om Ola fikk en større bom på en stein i etter grøntfelt på slutten (14. post på mitt kart).

Jeg gikk dermed ut sammen med Rune Strandberg på siste-etappe. Vi skiltes alt mot 1. post, og jeg så han aldri noe mer. Jeg gjorde et godt løp, uten noen større feil, og løp Wing inn til seier. NTNUI fikk sølv, tett fulgt av Freidigs Johan Ivarsson, som hadde beste etappetid, et lite minutt kjappere enn meg. NTNUI vant dameklassen foran Freidig.

Det var delvis veldig fint og lettløpt, men noe tettere på mer diffust på slutten. Løypen var krevende, men samtidig gikk det fort unna, da jeg såvidt var under 6 min/km. MNMs hjemmeside med resultater.
Posted on 28 Aug 2005 by Øystein
Grotte-tur i Verdal etter KM Stafett
Anton kryper ned i grotten Meg som kryper gjennom en av de smaleste passasjene På kartet vi løp KM stafett på søndag var det flere grotter, av ulik lengde. Etter løpet fikk Marianne Riddervold, Christian Kahrs, Kari Aarhus, Magnus Solbjørg, Ola Berger og jeg med oss lokalkjente Anton Bjartnes som grotte-fører. Vi valgte en av de korteste, og brukte en liten time på å forflytte oss ca 100 m i luftlinje og 25 høydemeter ned.
Posted on 22 Aug 2005 by Øystein
Seier i KM Sprint og Stafett
Starten i herre-stafetten Kart med veivalg I helgen ble det arrangert KM i Sør-Trøndelag, med distansene sprint, lang og stafett. Jeg valgte å kun løpe sprint og stafett, da jeg synes det holdt med to løp helgen etter VM.

Wing arrangerte fredag sprinten, på nytt kart som Stig Alvestad i sommer har laget over Luftkrigskolen ved på Kuhaugen. Jeg bommet 30 sek på 1. post, men løp bra resten av løpet. Vant komfortabelt, men alle de beste i kretsen var dessverre ikke med. Det var en krevende løype, med mye poster i de relativ små skogsområdene. Resultater
Posted on 21 Aug 2005 by Øystein
VM i orientering til Trondheim 2010/2011?
Internasjonale Orienteringsforbundet Sør-Trøndelag Orienteringskrets Norges Orienterinsfrorbund har valgt Trondheim som sin kandidat for å søke om VM i orientering i 2010 eller 2011.
Posted on 19 Aug 2005 by Øystein
Hjemme etter spennende VM-avslutning
VM 2005, Japan Premieutdeling for herrenes langdistanse VM er over, og jeg er kom hjem sent mandag kveld etter en over 20 timer lang reise. Det ble ganske hektiske dager etter at langdistansen var unnagjort fredag. Vi som ikke skulle løpe stafett ville gjøre mest mulig av det vi ikke hadde kunnet gjøre før løpene. Hele lørdagen ble brukt til å bestige Mt Fuji, mens vi på søndag så på stafetten før vi løp gjennom mellomdistansen og var på bankett om kvelden. Hjemreisen startet tidlig mandag morgen, så det ble dessverre ikke tid til å komme med oppdateringer her de siste dagene i Japan.
Posted on 17 Aug 2005 by Øystein
Besteg Mt Fuji 3776 moh
Før turen mot toppen startet Meg på toppen i tåke Lørdag, dagen mellom langdistansen og stafetten i VM, var Lars Skjeset, Tore Sandvik, Herje Aibast (NOFs fysioterapaut) og jeg på toppen av Japans høyeste fjell; Mt Fuji 3776 moh. Fjellet er hellig, og det var tjukt med folk på vei både opp og ned. Mt Fuji er en gammel vulkan, men det skal ikke ha vært utbrudd de siste århundrene. Underlaget består av vulkan-stein og løsmasse, og det var overaskende frodig for å være så høyt. Det går an å gå opp fra flere sider av fjellet, og vi valgte det høyeste startstedet på ca 2300 moh.
Posted on 17 Aug 2005 by Øystein
VM langdistanse - løp bra veldig lenge, men tabbet meg kraftig ut på slutten.
Kart med veivalg Kart med veivalg Jeg har nå lagt ut kart med mine veivalg fra dagens langdistanse i VM. Jeg lå veldig lenge an til å kunne kjempe om en topp 6 plassering, men gjorde en kjempetabbe på slutten som kostet over 10 minutter. Glemte først å stemple på den siste drikkeposten, men kom på det og retunerte etter å ha løpt 1 min videre. Etter det leste jeg feil strekk og løp over en svær ås som var helt feil. Endte på 26. plass. Holger fikk bronse og Marianne Andersen ble nr. 4. Andreij Khramov fra Russland og Simone Niggli fra Sveits vant, og er også verdens klart beste o-løpere for tiden.

Jeg kommer kanskje tilbake med litt mer om mitt eget løp når jeg har fått skrevet noe. Startlister, resultater og strekktider kommer fortløpende på WOC2005 online. Jørn Sundby har skrevet om den norske innsatsen på NOFs side.
Posted on 12 Aug 2005 by Øystein
Full fokus på morgendagens langdistanse
VM 2005, Japan Jeg hadde før VM satt meg et veldig høyt mål, og det var å vinne sprinten. Hadde jeg løpt et godt løp eller tatt medalje hadde jeg nok vært fornøyd. Men når jeg ikke klarer noen av delene føler jeg at jeg har grunn til å være litt skuffet, selv om jeg fikk en meget respektabel plassering. I VM stiller det opp minst et titalls løpere med håp om å ta medalje, men bare noen få av kan klare det. Så tøff er toppidretten, og det er stor risiko for å bli skuffet.
Posted on 11 Aug 2005 by Øystein
Nr. 4 på VM-sprint, men bommet bort seieren
Kart med veivalg Premieutdeling for herrer Jeg ble nr. 4 på dagens VM-finale i sprint. 1,4 sek bak Jani Lakanen på 3. plass, og 16 sek bak vinner Emil Wingstedt. En god plassering, men jeg er allikevel ganske skuffet, da jeg hadde gode sjaner på å ta gullet.

Jeg hadde en god start, og ledet løpet på 5. post. Men på kortstrekket til 6. post sklir jeg på nedsisden av posten uten å se den, og må returnere når jeg ser stien etter posten. Taper 24 sek til Emil. Men løper også feil retning ut av posten, og taper 15 nye sekunder. Etter det løp jeg godt, og ender på en litt sur 4. plass. Grattis til Hausken som fikk sølv! Nå meg jeg sove, etter en lang dag med kval, finale og åpningsseremoni med premieutdeling på EXPO.

Kart med veivalg og bilder er nå også på nett. Startlister, resultater og strekktider kommer fortløpende på WOC2005 online.
Posted on 10 Aug 2005 by Øystein

<< Previous 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 Next >>